
Η Μυρτώ Ξανθοπούλου παρουσιάζει το βιβλίο της με τίτλο ” Τέρμα Ασκληπιού” την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου, 2015 από τις 19:00 στο στούντιο της, Αριανίτου 5, Αθήνα. Tην ίδια ημέρα στις 20:30 θα πραγματοποιηθεί perfomance από την ίδια.
O εικαστικός κόσμος της Μυρτώς Ξανθοπούλου συνίσταται σε έργα μικρών και μεσαίων διαστάσεων, γλυπτικές συνθέσεις και κατασκευές που προκύπτουν από ευτελή, εύθραυστα και αποσυντιθέμενα υλικά, ίχνη της καθημερινής ζωής, όπως χαρτιά συσκευασίας, σακούλες, τετράδια και σελίδες σημειώσεων, μακέτες, ξυλάκια, καλάμια, γύψο, σελοτέιπ, κόλλα, μπογιά, τσιγαρόχαρτο, αλλά και από λέξεις και φράσεις γραμμένες, κολλημένες, πλεγμένες, κομμένες, σβησμένες. Τα έργα της απαιτούν χρόνο και κοπιώδη χειροναξία. Πρόκειται για μια χειρωνακτική διαδικασία κατά την οποία η καλλιτέχνις δοκιμάζει τα όρια της αντοχής της, αλλά και την αντίσταση στη φθορά των υλικών που χρησιμοποιεί, επιδιώκοντας συγχρόνως μια σωματική αλλά και πνευματική σύνδεση με την υλικότητα μέσω της τριβής, της επανάληψης και της εξάντλησης.
Στο έντονα αυτοβιογραφικό, γλωσσοκεντρικό και ιδιοσυγκρασιακό της έργο, η Ξανθοπούλου στρέφει το βλέμμα της στην καθημερινότητα, την ορατή αλλά και την αθέατη, την κρυφή και την φανερή, ενώ με χιούμορ, παιγνιώδη διάθεση και υπαρξιακή αγωνία, δίνει σημασία σε αυτά που συμβαίνουν γύρω μας και βιώνουμε κάθε μέρα, ξανά και ξανά. Μέσα από ένα ιδιαίτερα προσωπικό, εσωτερικό και ειλικρινές έργο, η καλλιτέχνις μεταπλάθει το οικείο, το τετριμμένο και το ταπεινό σε μια ποιητική του καθημερινού. Η Ξανθοπούλου πειραματίζεται με τα νοήματα που προσδίδουν οι λέξεις αλλά και με τον ρυθμό, την αυτό-έκφραση, την ποίηση, την αυτοβιογραφία, την απώλεια, την ταλαιπωρία. Ασχολείται με το συναίσθημα (affect) και την οικειότητα (intimacy) και πραγματεύεται έννοιες όπως η αγάπη, ο έρωτας, η κόπωση, η φροντίδα, η απογοήτευση και η εξουθένωση.
Η γλώσσα αποτελεί την βάση για την καλλιτεχνική της έρευνα και πρακτική. Η Ξανθοπούλου παίζει με την κυριολεξία και τη μεταφορά, την αργκό αλλά και το ακατανόητο, το απαρατήρητο και το παράδοξο, τα ανοιχτά νοήματα και τις εκφραστικές αοριστίες των λέξεων και των φράσεων που φτιάχνει. Πρόκειται για μια γλώσσα όπου το λεκτικό συνυπάρχει με το μη λεκτικό, το οποίο εκφράζεται με τις παύσεις, τα σβησίματα, τα σκισίματα, τις μουτζούρες και τα φθαρμένα υλικά που συγκροτούν τα έργα της. Στην απλή, καθομιλουμένη, ελληνική γλώσσα που χρησιμοποιεί, συναντάμε διάσπαρτες λέξεις με διττή σημασία, φράσεις που προσπαθούν να αρθρώσουν, να νοηματοδοτήσουν αλλά και να ακυρώσουν, να ανατρέψουν και να καταρρίψουν. Η γλώσσα της Ξανθοπούλου είναι σιωπηρή αλλά και ηχηρή, ζωντανή αλλά και υπό κατάρρευση, ωμή αλλά και τρυφερή, ανοιχτή αλλά και άμεση, μια γλώσσα που επαναλαμβάνεται και που αδυνατεί, μια γλώσσα τετριμμένη αλλά και ποιητική, μια γλώσσα που επιθυμεί αλλά και τραυματισμένη.
Το βιβλίο καταγράφει τον κόσμο της καλλιτέχνιδας, τα έργα της αλλά και τις σημειώσεις της, αυτά που συναντάει κανείς στο εργαστήριο της, στο γραφείο της, στα τετράδια της, στους τοίχους όπου κολλάει αυτά που φτιάχνει. Και λέω αυτά που φτιάχνει γιατί αυτός είναι ο τρόπος που δουλεύει η καλλιτέχνις: κολλάει, ξεκολλάει, συνθέτει, αποσυνθέτει, ανασυνθέτει, γκρεμίζει, ισορροπεί, πλέκει και μετά παίρνουν την μορφή έργων, αποφασίζοντας τι από αυτά που φτιάχνει θα εκτεθεί εκτός του εργαστηρίου. Το βιβλίο σκανάρει τα προσχέδια και τις κατασκευές που φτιάχνει καθώς και τα σχόλια και τις σημειώσεις που κρατάει πριν γίνουν Έργα, πριν πάρουν τελική μορφή. Στο βιβλίο, το στοιχείο της επανάληψης των έργων και των μερών των έργων έχει ως σκοπό την μέγιστη δυνατή παρατήρηση, εξέταση και ανάγνωση της δουλειάς.
Οι τίτλοι της Ξανθοπούλου παίζουν κεντρικό ρόλο στη δουλειά της, καθώς συνθέτουν τον ποιητικό πυρήνα των έργων της. Το Τέρμα Ασκληπιού, αναφέρεται σε ό,τι σημαίνουν για την καλλιτέχνιδα οι δυο αυτές λέξεις μαζί αλλά και μεμονωμένα: την Οδό Ασκληπιού όπου είχε για χρόνια το εργαστήριο της, το τέλος αυτού του κύκλου ζωής, το τέρμα του λεωφορείου 026 που συνήθιζε να παίρνει, το υπαρξιακό τέλμα στο οποίο βυθίζεται κανείς, το τέλος μιας αστικής συνθήκης και η νέα αρχή που έχει επέλθει με τον εξευγενισμό της Ασκληπιού αλλά και της ευρύτερης περιοχής των Εξαρχείων. Στον τίτλο αυτό, η προσωπική βιογραφία συναντά τη συλλογικότητα και το προσωπικό συνδιαλέγεται με το πολιτικό. —Δάφνη Βιτάλη, Ιστορικός τέχνης, Επιμελήτρια ΕΜΣΤ
Παρουσίαση βιβλίου
Μυρτώ Ξανθοπούλου
“Τέρμα Ασκληπιού”
Επιμέλεια: Κατερίνα Βαζούρα
Σχεδιασμός: Studio Lialios Vazoura
Φωτογραφίες (σελ. 177-191): Πέτρος Νικόλτσος
Γλώσσα: Ελληνικά
Σελίδες: 192
Διάσταση: 143 × 210mm, μαλακό εξώφυλλο με αυτιά
Εκδόθηκε σε 200 αντίτυπα
Οκτώβριος, 2025
ISBN: 978-618-87122-5-6
*Η Μυρτώ Ξανθοπούλου είναι ARTWORKS Fellow