Η ARTWORKS ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΕΙ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΕ ΤΟ ΙΣΕΤ ΚΑΙ ΦΙΛΟΞΕΝΕΙ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΑΝΤΙ-ΠΑΘΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΕΛΕΣΕΙΣ: ΠΑΤ ΠΕΘΝΟΣ LIVE @ ΙΣΕΤ

Πώς στεκόμαστε απέναντι στο πλήθος των απωλειών και τη ρητορική της απόγνωσης που μας περιβάλλει; Πώς μπορούμε να διαχειριστούμε την απώλεια (waste/d) και το πένθος, μετατρέποντάς τα σε «απολαυστική μαχητικότητα»;

Στις 13 Ιουνίου, η Προσωρινή Ακαδημία Τεχνών (ΠΑΤ) επιστρέφει στο Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης (ΙΣΕΤ) παρουσιάζοντας το φαράσι.ζιν #3, το ζιν του Τμήματος Αρχιτεκτόνων, Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με τίτλο «Πέθνος: ένα ερευνητικό καλλιτεχνικό πρόγραμμα της ΠΑΤ ή η τρίτη γενιά που πενθεί αυτοκτονεί», στο πλαίσιο ενός ΠΑΤ live event.

Η εκδήλωση, με τη συμμετοχή καλλιτεχνών/ιδων, ορισμένοι/ες από τους/ις οποίους/ες συμμετείχαν στο φαράσι.ζίν#3 και με την υποστήριξη της ARTWORKS και του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ακολουθεί τη μεθοδολογία της ΠΑΤ, η οποία εξετάζει κρίσιμες έννοιες της εποχής μας μέσα από την πρόσκληση δημιουργών και θεωρητικών να ανταποκριθούν ερευνητικά και καλλιτεχνικά σε αυτές. Στην περίπτωση αυτή, το live event λειτουργεί ως μια συλλογική απόκριση πάνω στο περιεχόμενο του φαράσι.ζιν #3 ή στην ίδια την έννοια του Πέθνους.

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες/ιδες: Φοίβη Γιαννίση, Κατερίνα Κομιανού, Βάλια Παπαστάμου, Χαρά Στεργίου , Θοδωρής Χιώτης

 * Οι Κατερίνα Κομιανού, Βάλια Παπαστάμου και Χαρά Στεργίου είναι SNF ARTWORKS Fellows στο πεδίο των εικαστικών τεχνών.

** Οι Φοίβη Γιαννίση, Χαρά Στεργίου, Βάλια Παπαστάμου, Μάριος Χατζηπροκοπίου και μέλη της συντακτικής και της επιμελητικής ομάδας του φαράσι.ζιν και της ΠΑΤ ανήκουν στην επιστημονική κοινότητα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Το live event του φαράσι.ζιν#3 «Πέθνος: ένα ερευνητικό καλλιτεχνικό πρόγραμμα της ΠΑΤ ή η τρίτη γενιά που πενθεί αυτοκτονεί» αποτελεί την πρώτη δημόσια εκδήλωση που πραγματοποιείται μέσα από τη δημιουργική “συν-κατοίκιση” της ARTWORKS με το ΙΣΕΤ. Η συνύπαρξη αυτή αποτελεί μια ουσιαστική πρωτοβουλία για την περαιτέρω προώθηση και εξέλιξη της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής σκηνής. Μέσα από τη συστηματική έρευνα, την ανάδειξη της πολύτιμης αρχειακής παρακαταθήκης και τη δημιουργία χώρου για ανερχόμενους αλλά και πιο αναγνωρισμένους δημιουργούς, οι δύο φορείς επιδιώκουν να διαμορφώσουν ένα ανοιχτό, δημιουργικό και συμμετοχικό καλλιτεχνικό πεδίο.

Η εκδήλωση υλοποιείται με την υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) και του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (TAM ΠΘ).

 <ARTWORKS Partners>
Ένα live event της ΠΑΤ
farasi.zine #3
Είσοδος ελεύθερη
Παρασκευή 13 Ιουνίου, 2025, 18:30
ΙΣΕΤ, Βαλαωρίτου 9Α, Αθήνα

Λίγα λόγια για το φαράσι.ζιν#3 και το «Πέθνος»

Απαντώντας στην πρόσκληση του φαράσι.ζίν που εκδίδεται από το Εργαστήριο για την Ιστορία την Θεωρία και τον Εννοιολογικό Σχεδιασμό του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, σε κάθε τεύχος του πρώτου κύκλου του οποίου προκαλείται ένα πρόσωπο για να παρέμβει μέσω του ζίν στη δημόσια σφαίρα, η ΠΑΤ ανέλαβε να επιμεληθεί το τεύχος 3. Η επιμέλεια αυτή και το τεύχος που κυκλοφορεί αποτελούν το πρώτο μέρος/επεισόδιο του νέου της ερευνητικού καλλιτεχνικού προγράμματος «Πέθνος».Το «Πέθνος», όπως και όλα τα ερευνητικά προγράμματα της ΠΑΤ, θα ξεδιπλωθεί σε ποικίλες δράσεις που θα λάβουν χώρα σε εύρος χρόνου και σε διαφορετικά μέρη.

Το τεύχος αναπτύσσεται σε τρεις συζητήσεις με καλεσμένες/ους θεωρητικούς και καλλιτέχνιδες/ες που επιχειρούν να φωτίσουν θεατές και αθέατες όψεις αυτής της ιδιόρυθμης σύμφυσης την οποία ονομάσαμε με τον νεολογισμό Πέθνος (μια προκλητική σύνδεση του πένθους και του έθνους ως ένα κλειδί ανοίγματος της σύγχρονής μας ιστορικής συνθήκης). Στις συζητήσεις συμμετείχαν οι Αθηνά Αθανασίου, Πάτι Βαρδάμη, Φοίβη Γιαννίση, Βαγγέλης Καραμανωλάκης, Αλέξανδρος Κιουπκιολής, Ίρις Λυκουριώτη, Κωστής Παπαϊωάννου, Έλενα Τζελέπη, Μάριος Χατζηπροκοπίου. Ταυτόχρονα, τρεις καλλιτέχνιδες/ες (Κατερίνα Κομιανού, Χαρά Στεργίου, Θοδωρής Χιώτης) αποκρίθηκαν σε αυτήν τη συζήτηση, σχεδιάζοντας από ένα έργο ειδικά για την έκδοση.

Η ΠΑΤ είναι ένας παρα-θεσμός, που λειτουργεί στο πλευρό των θεσμών, ένα καλλιτεχνικό έργο, ένα επιμελητικό και παιδαγωγικό πρόγραμμα. Κατανοώντας τον θεσμό ως διαδικαστικό και ανατρέποντας κριτικά τον όρο ακαδημία, η ΠΑΤ, μέσω εικαστικών έργων και παραγωγής λόγου, δοκιμάζει αυτοθεσμισμένες μορφές πολιτισμού και πολιτικής και διερευνά τις ποικίλες μεθοδολογικές αρθρώσεις και αποχρώσεις μεταξύ του θεσμού και του αυτοθεσμισμένου, της τέχνης και των συστημάτων γνώσης, της πρακτικής και του λόγου.

Μπορείτε να διαβάσετε και να τυπώσετε το φαράσι.ζιν#3 https://www.arch.uth.gr/el/activities/3445

https://www.facebook.com/DArch.UTh
https://www.facebook.com/patuoa/

Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ιδρύθηκε και ξεκίνησε την λειτουργία του το 1999. Η φυσιογνωμία του Τμήματος έχει δομηθεί στη βάση της κατανόησης και της αποδοχής της πολυσημαντότητας του πεδίου της σύγχρονης αρχιτεκτονικής πρακτικής. Το πρόγραμμα σπουδών στοχεύει στη διαμόρφωση αρχιτεκτόνων και αρχιτεκτονισσών με τεχνική κατάρτιση και με κοινωνική και πολιτισμική ευαισθησία. Οι βασικοί άξονες της ταυτότητας του ΤΑΜ ΠΘ στηρίζονται α) στην σημασία της θεωρίας, της ιστορίας και γενικότερα των ανθρωπιστικών επιστημών στις σπουδές της αρχιτεκτονικής, β) στην διεύρυνση του σχεδιασμού από το οικοδομικό αντικείμενο στην κατασκευή του τοπίου, σε διάφορες κλίμακες, δηλαδή τη μετάθεση του σχεδιασμού από το κτίσμα στην πόλη ως αστικό τοπίο, γ) στη σχέση του σχεδιασμού με την τεχνολογία, τον δυνητικό χώρο και τις εικαστικές τέχνες, δ) στην έμφαση στις πρακτικές προστασίας των οικοσυστημάτων και των πολιτισμικών ενδιαιτημάτων μέσα από την ανάπτυξη γνώσεων που αφορούν τον βιοκλιματικό σχεδιασμό κτιρίων και την επανάχρηση υπαρχόντων χώρων και τοπίων.

https://www.arch.uth.gr/el/

φαράσι.ζιν

Το Φαράσι είναι ένα ζιν του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και του Εργαστηρίου Ιστορίας, Θεωρίας και Εννοιολογικού Σχεδιασμού για την Αρχιτεκτονική, την Πόλη και το Περιβάλλον. Το φαράσι.ζιν αφιερώνει τη δράση του στο χώμα, τον αέρα, το νερό, το βουνό ή τη θάλασσα. Το φανζίν είναι μια μορφή έκδοσης συνδεδεμένη με την αντικουλτούρα και την υποκουλτούρα, με δημόσιους αλλά μειοψηφικούς και μη-κυρίαρχους λόγους, των οποίων, κατά κανόνα, πολιτιστικοί θεσμοί και εκπαιδευτικά ιδρύματα δεν υπήρξαν επίσημοι υποστηρικτές. Αποτέλεσαν όμως τους κύριους χώρους διακίνησης και παραγωγής τους, έστω και αν αυτό γινόταν με «παρασιτικούς» όρους. Σε κάθε τεύχος προσκαλείται ένα πρόσωπο ή μία ομάδα προκειμένου να παρέμβει, μέσω του ζίν, στη δημόσια σφαίρα. Το φαράσι.ζιν διανέμεται με διαφορετικούς τρόπους, ως ψηφιακό αρχείο ή έντυπο, ανάλογα με τα μέσα που χρησιμοποιούνται από τις/τους συγγραφείς του. Αρχισυντάκτριες: Φοίβη Γιαννίση, Ίρις Λυκουριώτη, Φανή Παραφόρου.

https://www.arch.uth.gr/el/activities/3191 

Η ARTWORKS

Η ARTWORKS, αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία που ιδρύθηκε το 2017 με ιδρυτική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), έχει ήδη στηρίξει 390 επαγγελματίες στους τομείς των εικαστικών τεχνών, της κινούμενης εικόνας, του χορού και της επιμέλειας εκθέσεων. Με το νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα ARTWORKS Grants, στοχεύει στην παραγωγή καινοτόμων έργων και στην ενίσχυση της επαγγελματικής εξέλιξης των καλλιτεχνών. Παράλληλα, μέσα από το ARTWORKS Athens Curatorial Residency, φιλοξενεί διεθνείς επιμελητές που έρχονται σε επαφή με τη σύγχρονη αθηναϊκή σκηνή αλλά και το αρχειακό υλικό του ΙΣΕΤ, διευρύνοντας τους ορίζοντες συνεργασίας και καλλιτεχνικής ανταλλαγής. Κύριος υποστηρικτής της ARTWORKS παραμένει το ΙΣΝ ενισχύοντας ενεργά ολόκληρο το εύρος της δράσης της.

 https://art-works.gr/

 Το ΙΣΕΤ

Το ΙΣΕΤ ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2009 ως μη κερδοσκοπικός οργανισμός, με σκοπό την καταγραφή και την τεκμηρίωση της ιστορίας και της εξέλιξης της εικαστικής κίνησης στην Ελλάδα από το 1945 έως σήμερα. Στη δεκαετή και πλέον πορεία του, λειτουργώντας ως χώρος έρευνας, ενημέρωσης, προώθησης και επιμόρφωσης, παρέχει στους ερευνητές-μελετητές μια ολοκληρωμένη οπτική και επαναξιολόγηση των συνθηκών που καθόρισαν την εικαστική δραστηριότητα τα τελευταία 70 χρόνια. Σήμερα, ως παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης – Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου, συνεχίζει να στηρίζει συστηματικά συνέργειες με ιστορικούς και θεωρητικούς της τέχνης, καλλιτέχνες, ιδρύματα και φορείς, με βασικό στόχο την ανάδειξη του πολυφωνικού χαρακτήρα του αρχείου μέσα από δράσεις επιμορφωτικού χαρακτήρα.

 https://www.iset.gr/

Λίγα λόγια για το φαράσι.ζιν#3 και το «Πέθνος»

Απαντώντας στην πρόσκληση του φαράσι.ζίν που εκδίδεται από το Εργαστήριο για την Ιστορία την Θεωρία και τον Εννοιολογικό Σχεδιασμό του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, σε κάθε τεύχος του πρώτου κύκλου του οποίου προκαλείται ένα πρόσωπο για να παρέμβει μέσω του ζίν στη δημόσια σφαίρα, η ΠΑΤ ανέλαβε να επιμεληθεί το τεύχος 3. Η επιμέλεια αυτή και το τεύχος που κυκλοφορεί αποτελούν το πρώτο μέρος/επεισόδιο του νέου της ερευνητικού καλλιτεχνικού προγράμματος «Πέθνος».Το «Πέθνος», όπως και όλα τα ερευνητικά προγράμματα της ΠΑΤ, θα ξεδιπλωθεί σε ποικίλες δράσεις που θα λάβουν χώρα σε εύρος χρόνου και σε διαφορετικά μέρη.

Το τεύχος αναπτύσσεται σε τρεις συζητήσεις με καλεσμένες/ους θεωρητικούς και καλλιτέχνιδες/ες που επιχειρούν να φωτίσουν θεατές και αθέατες όψεις αυτής της ιδιόρυθμης σύμφυσης την οποία ονομάσαμε με τον νεολογισμό Πέθνος (μια προκλητική σύνδεση του πένθους και του έθνους ως ένα κλειδί ανοίγματος της σύγχρονής μας ιστορικής συνθήκης). Στις συζητήσεις συμμετείχαν οι Αθηνά Αθανασίου, Πάτι Βαρδάμη, Φοίβη Γιαννίση, Βαγγέλης Καραμανωλάκης, Αλέξανδρος Κιουπκιολής, Ίρις Λυκουριώτη, Κωστής Παπαϊωάννου, Έλενα Τζελέπη, Μάριος Χατζηπροκοπίου. Ταυτόχρονα, τρεις καλλιτέχνιδες/ες (Κατερίνα Κομιανού, Χαρά Στεργίου, Θοδωρής Χιώτης) αποκρίθηκαν σε αυτήν τη συζήτηση, σχεδιάζοντας από ένα έργο ειδικά για την έκδοση.

Η ΠΑΤ είναι ένας παρα-θεσμός, που λειτουργεί στο πλευρό των θεσμών, ένα καλλιτεχνικό έργο, ένα επιμελητικό και παιδαγωγικό πρόγραμμα. Κατανοώντας τον θεσμό ως διαδικαστικό και ανατρέποντας κριτικά τον όρο ακαδημία, η ΠΑΤ, μέσω εικαστικών έργων και παραγωγής  λόγου, δοκιμάζει αυτοθεσμισμένες μορφές πολιτισμού και πολιτικής και διερευνά τις ποικίλες μεθοδολογικές αρθρώσεις και αποχρώσεις μεταξύ του θεσμού και του αυτοθεσμισμένου, της τέχνης και των συστημάτων γνώσης, της πρακτικής και του λόγου.

 Μπορείτε να διαβάσετε και να τυπώσετε το φαράσι.ζιν εδώ.

 

Kατερίνα Κομιανού, Αρπαγή
Θοδωρής Χιώτης, Μνημόταυρος (μια λίστα)
Θοδωρής Χιώτης, Μνημόταυρος (μια λίστα) Χαρά Στεργίου, Live Audience (the script)