“Landform Instrument”, Δανάη Ηώ

28.09.23 @ 19:00

STATE OF CONCEPT

Το State of Concept παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση στην Ελλάδα της Ελληνίδας καλλιτέχνιδας Δανάης Ιώ, με έδρα το Ρότερνταμ, με τίτλο Landform Instrument.

H έκθεση είναι η τρίτη της σειράς Bona Fide, η οποία είναι αφιερωμένη στο να συμβάλλει στην προώθηση νέων Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών και κριτικών/επιμελητών, και συνοδεύεται από κείμενο της συγγραφέως και ερευνήτριας Amelia Groom. Το επερχόμενο παράλληλο δημόσιο πρόγραμμα της έκθεσης θα ανακοινωθεί σύντομα.

Η έκθεση Landform Instrument παρουσιάζει μια σειρά νέων έργων που έχουν προκύψει από τη μακροχρόνια ενασχόληση της καλλιτέχνιδας με “τις αλληλένδετες ιστορίες και λειτουργίες της γραφειοκρατίας, της μυθολογίας και της οικοδόμησης του έθνους”. Μέσω βίντεο, γλυπτικής και κειμένου, η πρακτική της Δανάης Ηώ εξετάζει οργανωτικά συστήματα που έχουν τις ρίζες τους στο μοντερνισμό και έχουν επιβληθεί ευρέως μέσω αποικιοκρατικών πρακτικών, διερευνώντας το ρόλο τους στη διαμόρφωση κυρίαρχων αφηγήσεων. Τα έργα της έκθεσης εξετάζουν την κατασκευή του ελληνικού ιδεώδους ως άγκυρας της ευρωπαϊκής ταυτότητας και τη σχέση του με τον θεσμό της σύγχρονης Ελλάδας. Η έκθεση συγκεντρώνει ανάθεση γλυπτών και δύο ταινίες μικρού μήκους που αναπτύχθηκαν από αυτή την έρευνα. Τα ποιήματα που παρουσιάζονται στις ταινίες μικρού μήκους Sprouts of a dragon’s teeth και Seven Types of Dust (και οι δύο 2023) αναπτύχθηκαν σε συνεργασία με τον ποιητή και θεωρητικό Στάθη Γουργουρή.

Για τα έργα της έκθεσης η Ηώ αντλεί στοιχεία από τη σύγχρονη πόλη της Θήβας και το μύθο του Κάδμου. Η Θήβα, η πόλη της Αντιγόνης και του Οιδίποδα, χρησιμεύει ως το “άλλο” της ιδανικής πόλης-κράτους, ένας τόπος όπου εξετάζονται οι σχέσεις μεταξύ εργασίας, γης και συστημάτων οργάνωσης. Όπως σημειώνει ο Groom, λειτουργεί ως “σκηνή για μια συγκεκριμένη παρεξήγηση/αναδιήγηση του μύθου του Κάδμου, έγινε ένας τόπος στον οποίο διερευνώνται οι ιστορικές διασταυρώσεις της γραπτής γλώσσας, της κρατικής βίας και των γραφειοκρατικών διαδικασιών της εθνότητας”. Διαπραγματευόμενη την κατασκευή ιστορικών αφηγήσεων, η Δανάη Ηώ επισημαίνει τις δυνατότητες των μύθων ως επιτελεστικών μορφών συλλογικής αφήγησης, μέσω των οποίων οι αφηγήσεις δεν είναι ποτέ στατικές και μοναδικές.

Τα γλυπτά του Landform Instrument σχετίζονται με την υλική υποδομή των διοικητικών οργάνων του κράτους. Ανοξείδωτος χάλυβας, αλουμίνιο, χαρτί, μελάνι υδατογραφήματος ασφαλείας που χρησιμοποιείται από το Υπουργείο Οικονομικών και επαναλαμβανόμενα ανάγλυφα χειρόγραφα ενσωματώνονται σε γλυπτικές κατασκευές που καταλαμβάνουν τον κύριο εκθεσιακό χώρο και την αυλή του State of Concept.

H Δανάη Ηώ είναι SNF ARTWORKS Fellow (2021) στο πεδίο των εικαστικών τεχνών.