Η ARTWORKS συμπράττει για δεύτερη συνεχή χρονιά με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος για την απονομή του Βραβείου ARTWORKS Best Film στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας (AAGFF14).
Το 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας (3–18 Δεκεμβρίου 2025, Ταινιοθήκη της Ελλάδος) φέρνει στη μεγάλη οθόνη μια τολμηρή επιλογή καινοτόμων ταινιών από την Ελλάδα και τον κόσμο! Το κοινό προσκαλείται να ανακαλύψει τολμηρές νέες κινηματογραφικές φωνές μέσα από δύο δυναμικά διαγωνιστικά τμήματα: το καθιερωμένο #InternationalCompetition και το καινοτόμο #ReframingImages, που παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά σε συνεργασία με την ARTWORKS. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ακόμη αφιερώματα σε δημιουργούς που επεκτείνουν τη γλώσσα του κινηματογράφου, την αγαπημένη ενότητα «Restored and Beautiful» με σπάνια κινηματογραφικά διαμάντια σε αποκατεστημένες κόπιες, καθώς και masterclasses, πάρτι και πολλά άλλα!
Η κριτική επιτροπή του διαγωνιστικού τμήματος απαρτίζεται από τους SNF ARTWORKS Fellows Ζακλίν Λέντζου, Γιώργο Ζώη και Τεό Προδρομίδη.

ΖΑΚΛΙΝ ΛΕΝΤΖΟΥ

ΤΕΟ ΠΡΟΔΡΟΜΙΔΗΣ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΩΗΣ
Στο διαγωνιστικό τμήμα Reframing Images θα προβληθούν 24 ταινίες σε ελληνική πρεμιέρα, οι οποίες αποτυπώνουν μία ποικιλία αισθητικών τάσεων, συνθέτοντας ένα πολυφωνικό τοπίο του διεθνούς σύγχρονου κινηματογράφου και της κινούμενης εικόνας.
Το Διαγωνιστικό Τμήμα Reframing Images για δεύτερη χρονιά στοχεύει να αναδείξει δημιουργούς που εξερευνούν καινοτόμες μορφές αφήγησης και κινηματογραφικής φόρμας.
Μέσα από ένα φάσμα αναλογικών και ψηφιακών μέσων και τεχνικών ‒φιλμ 8 και 16 mm, εφέ μέσα στην κάμερα, βίντεο, χειροποίητο animation, αρχειακό υλικό, επιτελεστικότητα, ψηφιακή εικόνα, τεχνητή νοημοσύνη‒ οι δημιουργοί ερευνούν το πεδίο συνάντησης του πραγματικού με το φαντασιακό.
Από τη νοτιοευρωπαϊκή ύπαιθρο, όπως αποτυπώνεται στο (βραβευμένο στο Λοκάρνο) Οι εποχές της Μορίν Φαζεντέιρο, στενής συνεργάτιδας του Μιγκέλ Γκόμες, έως τη Θήβα και τη Σέριφο στα έργα της Δανάης Ιώ και της Σοφίας Ντώνα αντίστοιχα, και την Παλαιστίνη του Πρωινού κύκλου της Μπάσμα αλ-Σαρίφ, οι δημιουργοί αναμετρώνται με θεματικές όπως η μνήμη, η αποικιοκρατική βία, το τραύμα και η ταυτότητα, ανασυνθέτοντας την εμπειρία του παρελθόντος με το παρόν και μετατρέποντας τον κινηματογράφο σε πράξη αντίστασης και στοχασμού. Παράλληλα, μέσα από μια αισθητηριακή και ποιητική προσέγγιση που φλερτάρει με το ονειρικό, το τοπίο αναδύεται ως φορέας πολλαπλών χρονικοτήτων και αφηγήσεων στα φιλμ Όπως ο καπνός του (βραβευμένου στο Cinéma du Réel) Άρμαντ Γέρβαντ Τουφενκιάν, Προς τα δυτικά, στη Ζαπάτα του (βραβευμένου στο Visions du Réel) Ντέιβιντ Μπιμ, Άνεμε, μίλησέ μου του Στέφαν Τζόρτζεβιτς (Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαράγεβο), καθώς και στις ταινίες της Μαρίνας Γιώτη, της Μαρίνας Ξενοφώντος, της (βραβευμένης στη Viennale) Βικτόρια Σμιντ, της Έλενα Ντούκε και της Πολίν Ριγκάλ. Η τεχνητή νοημοσύνη εντάσσεται ως νέο αφηγηματικό εργαλείο στην ταινία της Εύης Στάμου, ενώ η κατασκευή της προσωπικής και της συλλογικής ιστορίας αναδύεται στα έργα του Ιβάν Μάρκοβιτς και της Μάρτα Ποπίβοντα.
Το φεστιβάλ θα έχει τη χαρά να υποδεχτεί τους/τις παραπάνω δημιουργούς για παρουσιάσεις και συζητήσεις με το κοινό. Παράλληλα, δύο στρογγυλά τραπέζια αφιερωμένα στις δημιουργικές τους πρακτικές θα συντονίσουν την Κυριακή 7/12 (Ταινιοθήκη) ο Σταμάτης Σχιζάκης, επιμελητής του Τομέα Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Έργων του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), και το Σάββατο 13/12 (Ταινιοθήκη) η Μαρία Θάλεια-Καρρά, επιμελήτρια και ιδρύτρια του TAVROS.
Επιλογή ταινιών: Νεφέλη Γκαμπάντ, Ιάκωβος Σκενδερίδης
Πληροφορίες για όλες τις ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος Reframing Images: http://www.tainiothiki.gr/el/14-programmata/reframing-images
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνα
3-18 Δεκεμβρίου 2025
Ταινιοθήκη της Ελλάδας
Ιερά οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136
Κεραμεικός
Reframing Images – Στρογγυλό Τραπέζι 1
Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025, 14:30 @ Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Εξερευνώντας τις στρώσεις του ορατού: πειραματικές και υβριδικές κινηματογραφικές φόρμες
Συντονισμός: Σταμάτης Σχιζάκης
Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες/κινηματογραφιστές: Σοφία Ντώνα, Pauline Rigal, Viktoria Schmid και Armand Yervant Tufenkian
Σοφία Ντώνα
Η Σοφία Ντώνα είναι εικαστικός με βάση την Αθήνα και το Μόναχο. Οι εγκαταστάσεις και τα βίντεό της αμφισβητούν οικείες χωρικές και κοινωνικές δομές, εστιάζοντας σε ρήξεις, αιφνίδιες τομές σε ιστορικές αφηγήσεις ή στην καθημερινή ζωή, που αποκαλύπτουν κρυφούς μηχανισμούς εξουσίας και ελέγχου. Το έργο της έχει παρουσιαστεί διεθνώς, σε χώρους όπως το Gropius Haus (Ίδρυμα Bauhaus), η Staatsgalerie Stuttgart, το Instituto Municipal de Arte y Cultura (Τιχουάνα), to nGbK (Βερολίνο), το Fondazione Sandretto Re Rebaudengo (Τορίνο) και το ΕΜΣΤ (Αθήνα).
Pauline Rigal
Γεννημένη το 1991, η Πολίν Ριγκάλ δημιουργεί ταινίες που εξερευνούν τόσο τις φυσικές ιδιότητες της κινηματογραφικής κίνησης όσο και οράματα τα οποία σχετίζονται με τις ορυκτές ιδιότητες της γης και τη φύση ως γενέτειρα των εικόνων. Ανάμεσα σε έναν ορισμένο ντοκιμαντερίστικο λυρισμό που συνδυάζει τοπία και χρόνο μέσω του φωτοχημικού φιλμ και αφηγήσεις οι οποίες μοιάζουν με μύθους, οι ταινίες της Ριγκάλ σμιλεύουν φωτεινά αποτυπώματα. Το 2018, συνίδρυσε το κινηματογραφικό περιοδικό Les Saisons, που είναι αφιερωμένο στις πρακτικές γραφής ταινιών. Έχει δημοσιεύσει κείμενα των Tάκιτα Ντιν, Ρόμπερτ Γκάρντνερ, Λαβ Ντίαζ, Σάρον Λόκχαρτ, Ντέμπορα Στράτμαν, Χέλγκα Φάντερλ και πολλών άλλων.
Viktoria Schmid
Η Βικτόρια Σμιντ (γεν. 1986) είναι εικαστικός και κινηματογραφίστρια με βάση τη Βιέννη. Η πρακτική της, που καλύπτει κινηματογράφο, γλυπτική και φωτογραφία, διερευνά ιστορικές διαδικασίες δημιουργίας εικόνας, την αναπαράσταση της φύσης και την ανάπτυξη του κινηματογράφου, αφήνοντας συχνά τα ίδια τα μέσα να λειτουργήσουν ως συν-συγγραφείς. Το έργο της έχει εκτεθεί σε ιδρύματα όπως το Belvedere 21 και το Kunsthaus Γκρατς και έχει προβληθεί σε φεστιβάλ όπως τα TIFF, Viennale και Rotterdam. Μεταξύ των βραβείων της είναι το Βραβείο Αυστριακού Μικρού Μήκους (2023) και το Κρατικό Επίδομα Φωτογραφίας (2022). Η Σμιντ σπούδασε στο Σχολείο Ανεξάρτητου Κινηματογράφου Friedl Kubelka και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου από το Πανεπιστήμιο Τέχνης του Λιντς.
Armand Yervant Tufenkian
Ο Άρμαντ Γερβάντ Τουφενκιάν (γεν. 1988) είναι κινηματογραφιστής και λέκτορας. Το υπόβαθρο του περιλαμβάνει διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Duke, σπουδές κινηματογράφου στο CalArts, μια περίοδο ως φύλακας πυρκαγιάς στη Sierra Nevada και ζωή σε αγροτική κοινότητα στη Γαλλία. Μεταξύ των πρώτων του ταινιών είναι οι in lightning Agnes (2014) και Accession (2018). Το ντεμπούτο του μεγάλου μήκους, Όπως ο καπνός, έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ Cinéma du Réel, κερδίζοντας το Διεθνές Βραβείο, και συνοδεύεται από μια περφορμανς – διαλέξη και χειρόγραφο με τίτλο Σφουμάτο. Διδάσκει κινηματογράφο στο Πανεπιστήμιο Binghamton.
Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025
Πάρτι του Διαγωνιστικού Reframing Images
Dj: K.atou aka Janet Davis
έναρξη 21.00
Reframing Images – Στρογγυλό Τραπέζι 2
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025, 14:30 @ Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Επικράτεια, τοπίο, αρχιτεκτονική: χώροι που περικλείουν, διαμορφώνοντας νέα φαντασιακά
Συντονισμός: Μαρία-Θάλεια Καρρά (επιμελήτρια και ιδρύτρια του TAVROS) & Άλκηστη Ευθυμίου (κοινωνική ανθρωπολόγος, συγγραφέας και κινηματογραφίστρια)
Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες/κινηματογραφίστριες: Basma al-Sharif, Elena Duque, Μαρίνα Γιώτη, Maureen Fazendeiro, Marta Popivoda, Μαρίνα Ξενοφώντος
Basma al-Sharif
Η Μπάσμα αλ-Σαρίφ (γεν. 1983) είναι Παλαιστίνια καλλιτέχνιδα και κινηματογραφίστρια. Το έργο της ερευνά τις κυκλικές πολιτικές ιστορίες, κινούμενο προς τα πίσω και εμπρός στο χρόνο μέσα από σατιρικές, καθηλωτικές και λυρικές ταινίες και εγκαταστάσεις, για να αντιμετωπίσει την κληρονομιά του αποικισμού. Πρόσφατες ατομικές εκθέσεις της πραγματοποιήθηκαν στο De Appel του Άμστερνταμ (2024) και στο Art Institute του Σικάγου (2022). Το έργο της έχει συμπεριληφθεί στη Μπιενάλε Kochi-Muziris (2022) και στο Centre Pompidou-Metz (2025). Ως υπότροφος καλλιτεχνικής έρευνας στο Βερολίνο (2022-23) και υποψήφια για το βραβείο Prix Aware (2024), εκπροσωπείται από τη Γκαλερί Imane Farès στο Παρίσι και ζει και εργάζεται στο Βερολίνο.
Elena Duque
Η Έλενα Ντούκε είναι Ισπανο-Βενεζουελανή σκηνοθέτρια, συγγραφέας και επιμελήτρια, της οποίας το έργο κινείται μεταξύ κινουμένων σχεδίων και κολάζ για να εξερευνήσει την ταυτότητα, το ανήκειν και την υλική μνήμη μέσα από αναλογικές υφές. Οι ταινίες της έχουν προβληθεί σε μεγάλα φεστιβάλ όπως του Ρότερνταμ, του Βερολίνου, της Mar del Plata, του Punto de Vista και της Documenta Μαδρίτης, καθώς και σε χώρους όπως το Kino Arsenal (Βερολίνο) και το CCCB (Βαρκελώνη). Προγραμματίστρια στο (S8) Mostra de Cinema Periférico, έχει εκδώσει μελέτες και διδάσκει Κινηματογράφο και Κινούμενα Σχέδια στη Μαδρίτη.
Μαρίνα Γιώτη
Η Μαρίνα Γιώτη είναι εικαστικός και κινηματογραφίστρια με έδρα την Αθήνα. Ταινίες και εγκαταστάσεις της έχουν παρουσιαστεί σε πληθώρα ατομικών και ομαδικών εκθέσεων, μπιενάλε και κινηματογραφικών φεστιβάλ ανά τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων της Berlinale και του Toronto. Το 2017 συμμετείχε ως καλλιτέχνιδα στην Documenta 14, ενώ το 2022 βραβεύτηκε με το βραβείο COAL για την τέχνη και την οικολογία. Είναι artist-in-Residence στο Center for Genomics and Systems Biology του New York University Abu Dhabi.
Maureen Fazendeiro
Η Μορίν Φαζεντέιρο (γεν. 1989, Créteil, Γαλλία) είναι σκηνοθέτρια και σεναριογράφος, με βάση τη Λισαβόνα. Σπούδασε στο Παρίσι και οι πρώτες της ταινίες, όπως το Motu Maeva (2014) και το Sol Negro (2019), έκαναν πρεμιέρα σε φεστιβάλ όπως τα FID Marseille και TIFF Wavelength. Συνεργάζεται τακτικά με τον Miguel Gomes, με συν-σκηνοθεσία στην ταινία The Tsugua Diaries (Director’s Fortnight 2021) και συν-συγγραφή του επερχόμενου έργου του, Savagery. Οι ταινίες της έχουν προβληθεί διεθνώς, από το MoMA έως τη Μπιενάλε της Βενετίας. Το ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους Οι εποχές τιμήθηκε με το Βραβείο Boccalino D’Oro για την Καλύτερη Συνεισφορά στη Γλώσσα του Κινηματογράφου στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο 2025.
Marta Popivoda
Η Μάρτα Ποπιβόντα είναι σκηνοθέτρια και καλλιτέχνιδα το έργο της οποίας εξερευνά τη μνήμη, την Iστορία και την ιδεολογία από μια φεμινιστική και κουήρ οπτική γωνία. Έχει παρουσιαστεί σε φεστιβάλ όπως η Μπερλινάλε και το IFFR, το MoMA, την Tate, το MAXXI κ.λπ. και έχει κερδίσει πολλά βραβεία. Διδάσκει Κινηματογράφο στο AHK στο Άμστερνταμ και είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Μαρίνα Ξενοφώντος
Η Μαρίνα Ξενοφώντος (γεν. 1988, Λεμεσός, Κύπρος) εργάζεται με το φιλμ και τη γλυπτική, εξερευνώντας την αποτυχία και την περιθωριοποίηση των προσωπικών αφηγήσεων. Οι ταινίες της περιλαμβάνουν τα I don’t sleep, I dream (2011), We were subjected to have fun (2011 – σε εξέλιξη), Twice Upon a While (2018), Sunlight Vandalism (2019) και Overnight Coup (2025).

Πληροφορίες για όλες τις ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος Reframing Images:
http://www.tainiothiki.gr/el/14-programmata/reframing-images
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας 14 (AAGFF14)
3–18 Δεκεμβρίου 2025
Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Ιερά Οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134–136
Κεραμεικός