Οι Μεταφορές είναι μια τοιχογραφία της Navine G. Dossos, που φιλοξενείται στους πρόσφατα ανακαινισμένους τοίχους της Κλινικής Αιματολογίας και Λεμφωμάτων και της Μονάδας Μεταμόσχευσης Μυελού των Οστών, στον δέκατο όροφο του Νοσοκομείου Ευαγγελισμός στην Αθήνα. Βασίζεται σε μια σειρά υδατογραφιών που η καλλιτέχνιδα δημιούργησε κατά τη διάρκεια της δικής της θεραπείας για Οξεία Μυελογενή Λευχαιμία, διαγνωσμένη το 2023.
Η τοιχογραφία διαμορφώνεται ως μερικώς αφαιρετικό τοπίο, εμπνευσμένο από έναν όρμο της κρητικής ακτής, που λειτουργεί ως μνημονικό ίχνος μιας εμπειρίας πριν την ασθένεια. Ωστόσο, το έργο υπερβαίνει την απλή αναφορά στο τοπίο ή τον ναό που δεσπόζει εκεί, για να καταστεί στοχασμός πάνω στη δοκιμασία, την ανθεκτικότητα και τη μετάβαση. Εγγράφει τις στρατηγικές επιβίωσης απέναντι σε τραυματικές κρίσεις υγείας και τους νοητικούς χώρους που επιστρατεύει το άτομο προκειμένου να αντέξει την «καταιγίδα» της ασθένειας. Ταυτόχρονα, αναδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο το νοσοκομειακό περιβάλλον μπορεί να επανανοηματοδοτηθεί ως τόπος ασφάλειας, καταφυγίου και φροντίδας.
Ο τίτλος Μεταφορές παραπέμπει αφενός στη μυθική μετακίνηση της θεάς Δίκτυννας από την Κρήτη στην Αίγινα, αφετέρου λειτουργεί μεταφορικά, αποδίδοντας την εμπειρία του νοσοκομείου ως ενός «σκάφους» που μεταφέρει τον ασθενή από μια κατάσταση ύπαρξης σε μια άλλη, από την ασθένεια στην υγεία.
Visual reference, Μεταφορές, Navine G. Dossos, 2025
Η Navine G. Dossos είναι εικαστικός που ζει και εργάζεται στην Αίγινα. Τα τελευταία δέκα χρόνια έχει αναπτύξει μια πολυμορφική πρακτική που εκτείνεται από τη ζωγραφική και τις τοιχογραφίες έως την κεραμική και τη ραπτική, συχνά με άξονα τη συνεργασία και τη συμμετοχή. Μέσα από εργαστήρια και συλλογικές διαδικασίες, το έργο της διερευνά πώς η τέχνη μπορεί να κυκλοφορεί ελεύθερα στον δημόσιο χώρο και να συμβάλλει ουσιαστικά σε αυτόν. Με σπουδές στην Ισλαμική Τέχνη, η Dossos ξεκίνησε την καλλιτεχνική της διαδρομή με μια κριτική ενασχόληση γύρω από το πολιτισμικό και πολιτικό πλαίσιο που διαμόρφωσε ο λεγόμενος Πόλεμος κατά της Τρομοκρατίας. Τα τελευταία χρόνια, το ενδιαφέρον της στρέφεται προς την οικολογία, τη βιωσιμότητα και τις δυνατότητες της τέχνης να επαναπλαισιώσει τη σχέση μας με τον φυσικό κόσμο. Από το 2020 αποτελεί ιδρυτικό μέλος του καλλιτεχνικού συλλογικού Vessel, μαζί με τον James Bridle, με στόχο την ανάπτυξη καλλιτεχνικών και παιδαγωγικών προγραμμάτων που καλλιεργούν τη συλλογική μάθηση και την οικολογική συνείδηση.