Το Reverb, επιτελώντας το αρχείο της μητρότητας, προσεγγίζει το αρχείο ως τόπο εξουσίας, μνήμης και αποκλεισμού, διερευνώντας αφηγήσεις της μητρικής εμπειρίας που έχουν αποσιωπηθεί στη σύγχρονη ιστορία της τέχνης. Αντλώντας από τη φεμινιστική θεωρία και τις μεθοδολογίες της performance, το έργο επανατοποθετεί τη μητρότητα ως αναλυτικό εργαλείο για την κατανόηση της φροντίδας, της μνήμης και της καλλιτεχνικής εργασίας.
Εστιάζοντας σε τέσσερα αθηναϊκά καλλιτεχνικά αρχεία (ΕΜΣΤ, ΙΣΕΤ, AMOQA, Μουσείο Μπενάκη), χαρτογραφεί τις αναπαραστάσεις και τις σιωπές τους και αναζητά εναλλακτικές μορφές αρχειοθέτησης μέσα από ηχητικές, επιτελεστικές και ενσωματωμένες πρακτικές. Παράλληλα, συγκροτεί ένα ζωντανό αντι-αρχείο με τη συμμετοχή σύγχρονων καλλιτεχνιδών-μητέρων, συλλέγοντας φωνές και χειρονομίες που αντηχούν πέρα από τον κυρίαρχο λόγο.
Η έρευνα οργανώνεται γύρω από τρία ερωτήματα: πώς η ηχητική performance λειτουργεί ως αντι-αρχειακή πρακτική; ποιες αφηγήσεις αναδύονται όταν η μητρότητα εγγράφεται εκ νέου στο αρχείο; και πώς το μητρικό σώμα μπορεί να νοηθεί ως αρχείο; Το Reverb δεν επιχειρεί να συμπληρώσει αρχειακά κενά, αλλά να θέσει υπό κριτική το ίδιο το αρχειακό πλαίσιο, εξετάζοντας τη φύση και τα όριά του. Στόχος είναι να συμβάλει σε έναν σύγχρονο διάλογο για τη μητρική εμπειρία, την καλλιτεχνική πρακτική και τις μορφές που μπορεί να λάβει η αρχειακή πράξη σήμερα.
Visual Reference, Reverb, επιτελώντας το αρχείο της μητρότητας, Μαρία Σιδέρη, 2025
Η Μαρία Σιδέρη είναι διεπιστημονική καλλιτέχνιδα, ερευνήτρια και μητέρα που ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Το 2023 ολοκλήρωσε με διάκριση το διδακτορικό της στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας με τίτλο «Συγκλίσεις αρχείου και performance. Αρχεία και σώματα σε ροή». Το έργο της διερευνά τις τομές ανάμεσα στη σωματικότητα και την αρχειακή έρευνα, επεκτείνοντας τις έννοιες του αρχείου και της τεκμηρίωσης μέσα από και μαζί με το σώμα. Επανεξετάζει το αρχείο όχι ως στατικό χώρο εξουσίας, αλλά ως ζωντανό και ρευστό μέσο, προτείνοντας επιτελεστικές και ενσωματες προσεγγίσεις που αναδιαμορφώνουν τις αρχειακές μεθοδολογίες και την παραγωγή γνώσης. Σπούδασε Κλασική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και Ιστορία της Θρησκείας στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης. Το 2012 αποφοίτησε με διάκριση από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα Creative Practice του Laban Conservatory of Music and Dance στο Λονδίνο. Έχει λάβει υποτροφίες από το Arts Council of England για το έργο Vibrant Matter/La Métachorie και από το πρόγραμμα ARTWORKS (1ο SNF Artist Fellowship, 2018). Έργα της έχουν παρουσιαστεί στην Ελλάδα και διεθνώς στα WAC (2025), Summer Festival Kampnagel & Theater der Welt (2023), In Lieu of a Prism (2023), Outraged by Pleasure (2023), This Current Between Us (2022), Phenomenon (2022), Kiev Biennale (2021), MOMus (2021), Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος - ΚΠΙΣΝ (2019).